Minim ln¡ preventivn¡ program pro çkoln¡ rok 2017/18 Ÿ. j. 561/2017/PG DØtskì domov Doln¡ ¬ermn  Doln¡ ¬ermn  74 PS¬ 561 56 évod Minim ln¡ preventivn¡ program (d le jen MPP) je souŸ st¡ ækoln¡ preventivn¡ strategie (d le jen æPS) na obdob¡ 2015 - 2019 a vypracov v  se pro danì kalend ýn¡ rok. R…zn‚ rizikov‚ formy chov n¡ vŸetnØ zneu§¡v n¡ n vykovìch l tek v populaci ml de§e a dØt¡ çkoln¡ho vØku se st vaj¡ celospoleŸenskìm probl‚mem. Vzhledem k patologii rodin, z nich§ vØtçina naçich dØt¡ poch z¡, vzhledem k prostýed¡, kde vØtçina z nich vyr…stala a kde trestn  Ÿinnost, gamblerstv¡, alkohol, drogy jsou na denn¡m poý dku, patý¡ pýedevç¡m naçe dØti k nejohro§enØjç¡ skupinØ. Pýehled vybranìch platnìch pýedpis… pro oblast prevence rizikovìch projev… chov n¡ Z kon Ÿ. 561/2004 Sb., o pýedçkoln¡m, z kladn¡m, stýedn¡m, vyçç¡m odborn‚m a jin‚m vzdØl v n¡ (çkolskì z kon), ve znØn¡ pozdØjç¡ch pýedpis… Vyhl çka Ÿ. 116/2011 Sb., kterou se mØn¡ vyhl çka Ÿ. 72/2005 Sb., o poskytov n¡ poradenskìch slu§eb ve çkol ch a çkolskìch poradenskìch zaý¡zen¡ch, ze dne 15. dubna 2011, kter  nabìv  £Ÿinnosti dnem 1. 9. 2011 Z kon Ÿ. 563/2004 Sb., o pedagogickìch pracovn¡c¡ch a o zmØnØ nØkterìch z kon… Vyhl çka Ÿ. 317/2005 Sb., o dalç¡m vzdØl v n¡ pedagogickìch pracovn¡k…, akreditaŸn¡ komisi a kari‚rn¡m syst‚mu pedagogickìch pracovn¡k… Z kon 333/2012 Sb., kterìm se mØn¡ z kon Ÿ. 109/2002 Sb., o vìkonu £stavn¡ vìchovy nebo ochrann‚ vìchovy ve çkolskìch zaý¡zen¡ch a o preventivnØ vìchovn‚ p‚Ÿi ve çkolskìch zaý¡zen¡ch a o zmØnØ dalç¡ch z kon…, ve znØn¡ pozdØjç¡ch pýedpis…, a dalç¡ souvisej¡c¡ z kony. Metodick‚ doporuŸen¡ k prim rn¡ prevenci rizikov‚ho chov n¡ u dØt¡, § k… a student… ve çkol ch a çkolskìch zaý¡zen¡ch Ÿ. j. 21291/2010-28 Metodickì pokyn ministra çkolstv¡, ml de§e a tØlovìchovy k prevenci a ýeçen¡ çikanov n¡ mezi § ky çkol a çkolskìch zaý¡zen¡ Ÿ. j.: 24 246/2008-6 Metodickì pokyn k zajiçtØn¡ bezpeŸnosti ochrany zdrav¡ dØt¡, § k… a student… ve çkol ch a çkolskìch zaý¡zen¡ch zýizovanìch MæMT, Ÿ. j. 37 014/2005-25 (VØstn¡k MæMT seçit 2/2006) N rodn¡ strategie protidrogov‚ politiky na obdob¡ 2010-2018 Ÿ. j.: 431/10 Charakteristika DØtsk‚ho domova vÿDoln¡ ¬ermn‚ DØtskì domov le§¡ ve vìchodn¡ch ¬ech ch. Vÿroce 2013 doçlo ke slouŸen¡ dvou samostatnìch dØtskìch domov… - vÿ Doln¡ ¬ermn‚ a v Horn¡ ¬ermn‚. VÿDoln¡ ¬ermn‚ domov proçel n kladnou rekonstrukc¡ vÿroce 2010. Domov vÿHorn¡ ¬ermn‚ je vÿp…vodn¡m, dnes ji§ nevyhovuj¡c¡m stavu. V obou budov ch pracuje 6 rodinnìch skupin sÿkapacitou 54 dØt¡. V rodinnìch skupin ch jsou v§dy dva denn¡ vychovatel‚ a jedna asistentka pedagoga. Podaýilo se person lnØ obsadit skupiny tak, §e na skupin ch je v§dy vychovatel mu§ a §ena. Jejich pr ci ý¡d¡ vedouc¡ vychovatelka. Soci ln¡ pracovnice zajiçœuje kontakt sÿrodinnou, £ýady apod. Pracuj¡ zde 2 intern¡ psychologov‚, kteý¡ pom haj¡ s odbornou psychologickou p‚Ÿi a poradenstv¡m pedagogickìm pracovn¡k…m. Provozn¡ person l je omezen na minimum. Zaý¡zen¡ je ý¡zeno ýeditelkou zaý¡zen¡. Popis souŸasn‚ho stavu problematiky Kapacita DD dle zýizovac¡ listiny DØtsk‚ho domova Doln¡ ¬ermn  k 1. 9. 2016 je 54 dØt¡, ve vØtçinØ pý¡pad… §ily v soci lnØ-patologickìch rodin ch a maj¡ zkuçenost s negativn¡mi jevy (jako napý. alkohol, kouýen¡, n vykov‚ l tky, rasismus) a dalç¡mi rizikovìmi projevy chov n¡. Mnoz¡ v tomto prostýed¡ §ili delç¡ dobu, berou toto chov n¡ jako "normu". Proto je d…le§it‚ zah jit prim rn¡ prevenci co nejdý¡ve - nejl‚pe v dobØ çkoln¡ doch zky, poskytnout dØtem a ml de§i co nejv¡ce informac¡ o drogov‚ problematice (pýimØýenØ k vØku), naslouchat jejich probl‚m…m a otevýenØ s nimi hovoýit i na neform ln¡ £rovni. V £vodu çkoln¡ho roku je d…le§it‚ zapojit dØti do z jmov‚ Ÿinnosti, aby se nauŸily aktivnØ pro§¡vat volnì Ÿas. Nab¡dka z jmovìch krou§k… se navìçila, zvìçil se i poŸet dØt¡ do krou§k… zapojenìch. Ve vìchovn‚ pr ci je rukodØln‚ vyr bØn¡ d…le§itou souŸ st¡. DØti se zapojily do vyr bØn¡ vìrobk… na V noŸn¡ jarmark vÿDoln¡ a Horn¡ ¬ermn‚, nacviŸovaly program na v noŸn¡ bes¡dku. Jedna rodinn  skupina buduje pod veden¡m vychovatele zahradn¡ domek na zahradØ vÿDoln¡ ¬ermn‚. Na Horn¡ ¬ermn‚ si dØti pod veden¡m vychovatele zalo§ily zeleninovou zahradu. Dlouhodobìm probl‚mem je kouýen¡ vÿDD. DØti zaŸ¡naj¡ experimenty sÿcigaretou vÿŸ¡m d l mladç¡m vØku. Nedaý¡ se poŸet kuý k… omezit, i kdy§ snahou vychovatel… je oddalovat kouýen¡ a v‚st dØti kÿnekuý ctv¡. St le bojujeme se vzr…staj¡c¡ÿagresivitou mezi dØtmi. DØti mluv¡ vulg rnØ nejen mezi sebou, ale i sÿdospØlìm. KromØ slovn¡ agrese, kter  je nejŸastØjç¡, doch z¡ i k vz jemnìmÿfyzickìm atak…m. Nejv¡ce spor… se vÿsouŸasnosti ýeç¡ mezi sourozenci - B, æ... Dalç¡m neçvarem, hlavnØ student…, se st v  vyhìb n¡ se çkoln¡ doch zce, kdy nechod¡ na vìuku a maj¡ neomluven‚ hodiny, nebo si obstar vaj¡ omluvenky dodateŸnØ. NejvØtç¡ probl‚m sÿdoch zkou mØli JK, MF, JK, MB.. Podaýilo se nav zat spolupr ci sÿAA Svitavy. DØti prvn¡ spoleŸn  beseda zaujala, otevýenØ hovoýily o vlastn¡ch zkuçenostech. Tuto spolupr ci budeme nad le podporovat. éspØçnØ prob¡hala od £nora sobotn¡ odpoledne sÿ finanŸn¡ gramotnosti, kter‚ zajiçœoval pan Ing. Michal Kol Ÿek. Vçichni, kteý¡ s dØtmi na naçem domovØ pracujeme, se maxim lnØ sna§¡me, abychom podporovali z jmov‚ aktivity dØt¡, aby spoleŸn‚ volnoŸasov‚ aktivity byly pro dØti zaj¡mav‚, Ÿinnosti byly pestr‚, mØly r…znou formu, byly pýimØýen‚ vØku dØt¡ a dØti bavily. Pedagogov‚ DD jsou odpovØdni za vìchovu dØt¡ v DD. Pý¡liçn  tolerance k nevhodnìm projev…m chov n¡ dØt¡, ned…slednost a povrchnost pýi vyhodnocov n¡ asoci ln¡ch jev…, jsou pozdØji ve sv‚m vìsledku pý¡Ÿinou zhorçuj¡c¡ho chov n¡ dØt¡. Je proto snahou vychovatel… maxim lnØ zodpovØdnì pý¡stup k tØmto ot zk m a v r mci mo§nost¡ se vçemi mo§nìmi zp…soby sna§it o pýedch zen¡ negativn¡ch projev… dØt¡. Prevence pýedpokl d  spolupr ci s OSPOD dØt¡, se zdravotnickìmi zaý¡zen¡mi, s poradenskìmi institucemi ve çkolstv¡, se z jmovìmi organizacemi a se specializovanìmi zaý¡zen¡mi atd. DØti odliçn‚ho vØku i pohlav¡ spolupracuj¡ pýi r…znìch aktivit ch, zejm‚na v rodinnìch skupin ch, ale tak‚ pýi tematicky zamØýenìch aktivit ch. ékolem pedagog… je v‚st je k rozvoji empatie, naslouch n¡ druhìm, vhodn‚ reakci na kritiku, veden¡ diskuze, sd¡len¡ pocit… a n zor…. Formou komunitn¡ho sezen¡ se dØti uŸ¡ tìmov‚ pr ci a ýeçen¡ konflikt…, s d…razem na vlastn¡ odpovØdnost za ýeçen¡. Spolupr ce dØt¡ r…zn‚ho vØku je tak‚ podstatnìm prvkem prevence çikany starç¡ch dØt¡ v…Ÿi mladç¡m. Individualizovan‚ (slovn¡) hodnocen¡, sebehodnocen¡, zpØtn  vazba skupiny. DØti dost vaj¡ komplexn¡ zpØtnou vazbu od vychovatel…. Jsou informov ny o sv‚m pokroku i nedostatc¡ch. Na komunit ch je oceåov na jejich snaha a m¡ra jejich pokroku ve srovn n¡ s vìkony ostatn¡ch. Pýi ka§dodenn¡m zhodnocen¡ dne se dØtem dost v  zpØtn  vazba na jejich chov n¡, kter‚ si mus¡ umØt obh jit. D v  taky prostor pro vyslechnut¡ kritiky ostatn¡ch dØt¡. Je podporov n jejich individu ln¡ talent a z jem. Pom h me dØtem vybudovat si d…vØru ve vlastn¡ schopnosti a pozitivn¡ vztah k okoln¡mu svØtu. ZpØtn  vazba rodinn‚ skupiny pýisp¡v  ke korekci jejich chov n¡. C¡l programu Podat dØtem a ml de§i z kladn¡ informace o spoleŸensky ne§ douc¡ch jevech jako jsou: z çkol ctv¡, vulgarita, agresivita, kr de§e, çikana, kyberçikana, sprejerstv¡, nezdravì §ivotn¡ styl, poruchy pý¡jmu potravy, negativn¡ p…soben¡ sekt, sexu ln¡ rizikov‚ chov n¡, rasismus, intolerance, antisemitismus, xenofobie, fyzick‚ n sil¡. Podat dØtem a ml de§i z kladn¡ informace o n vykovìch l tk ch jako jsou: alkohol, tab k, drogy, o jejich £Ÿinc¡ch a negativn¡m vlivu tØchto l tek na zdrav¡ ŸlovØka, o p…soben¡ tØchto l tek na zmØny chov n¡ ŸlovØka. D…le§itìm c¡lem je boj proti nudØ. Nuda je spouçtØŸ abnorm ln¡ho chov n¡ dØt¡. Zÿn¡ vych zej¡ negativn¡ jevy chov n¡, kter‚ konŸ¡ vÿpozdØjç¡m vØku kriminalitou dØt¡. Je týeba sÿdØtmi otevýenØ hovoýit i o trestech, aby byly sezn meny sÿn sledky, kter‚ n sleduj¡ za poruçen¡ z kona. Kr tkodob‚ c¡le Kr tkodob‚ c¡le vyplìvaj¡c¡ ze stýednØdobìch c¡l… (ve æPS)jsou souŸasnØ MMP. V‚st dØti a ml de§ k dodr§ov n¡ stanovenìch pravidel opakovanØ s dØtmi prob¡rat obsah vnitýn¡ho ý du DD vytvoýen¡ si vlastn¡ch skupinkovìch pravidel vØdØt o pr vech a povinnostech dØt¡, mo§nosti st¡§nosti vŸetnØ "Vrby" zn t kladn  a z porn  vìchovn  opatýen¡ zn t a dodr§ovat Ÿasy osobn¡ch vych zek pravideln  setk v n¡ DØtsk‚ho parlamentu vyu§¡vat kÿýeçen¡ probl‚m… jednotlivìch rodin V‚st k ochranØ zdrav¡ a ke zdrav‚mu §ivotn¡mu stylu vìchova ke zdrav¡ zn t z sady prvn¡ pomoci a telefonn¡ Ÿ¡sla prvn¡ pomoci zamezit r…znìm experiment…m s pyrotechnikou osobn¡ a duçevn¡ hygiena vì§iva a pohybov‚ aktivity spr vn  §ivotospr va, poruchy pý¡jmu potravy V‚st k budov n¡ postoj… k odm¡t n¡ alkoholu a omamnìch psychotropn¡ch l tek a jed… vØnovat zvìçenou pozornost prevenci kouýen¡, alkoholu V‚st k vz jemn‚ pomoci a ohleduplnosti nauŸit dØti spr vn‚mu a sluçn‚mu chov n¡ k sobØ samìm i k ostatn¡m, napý. zdraven¡-zamezit vulgarism…m mezi sebou a k dospØlìm - £cta ke starç¡m zvl dat krizov‚ situace, umØt zvl dat negativn¡ emoce V‚st je k soci ln¡ a pr vn¡ odpovØdnosti za sebe a sv  jedn n¡ glob ln¡ spoleŸensk‚ probl‚my ŸlovØk a mor lka, ŸlovØk a dosp¡v n¡ hled n¡ sebe sama, n roŸn‚ §ivotn¡ situace pr vn¡ ý d, pr vn¡ ochrana, trestn¡ pr vo pý¡prava na pracovn¡ uplatnØn¡, §ivotn¡ perspektivy V‚st k postoj…m proti rasismu, antisemitismu a xenofobii podat dØtem z kladn¡ informace o tØchto projevech, vysvØtlit na pý¡kladech V‚st ke smyslupln‚mu tr ven¡ voln‚ho Ÿasu vìlety za pozn n¡m do okol¡ sportovn¡ aktivity, taneŸn¡ a pohybov‚ aktivity, vìtvarn‚ a pracovn¡ Ÿinnosti letn¡ t bory, ly§aýskì vìcvik, zimn¡ pobyty, rekreace, soustýedØn¡ £Ÿast na soutا¡ch, z vodech a akc¡ch poý danìch DD a mimo DD £Ÿast na kulturn¡ch a spoleŸenskìch akc¡ch v obci £Ÿast v z jmovìch krou§c¡ch mimo DD Zn t nebezpeŸ¡ internetu a elektronick‚ komunikace rizika soci ln¡ch s¡t¡ zneu§it¡ osobn¡ch £daj… na internetu projevy kyberçikany a formy kyberçikany pracovat na pravidlech v u§¡v n¡ internetu, kter  mus¡ vçichni dodr§ovat Dle nab¡dky a mo§nost¡ vyu§¡t nab¡dky projekt… v pý¡pravØ na samostatnì §ivot zapojen¡ mladistvìch do programu obŸansk‚ho sdru§en¡ Dejme dØtem çanci " Pomoz mi do §ivota" zapojen¡ student… do projekt… pro odch zej¡c¡ zÿDD: Centrum PESTALOZZI Chrudim, Don Bosco Pardubice, Educa ¦amberk, Nad n¡ a dovednosti, NadaŸn¡ fond Veroniky Kaç kov‚ - projekt Restart UŸit dØti takov‚ znalosti a dovednosti, kter‚ budou dobýe uplatniteln‚ v §ivotØ uplatåov n¡ komplexnØ ve vçech oblastech v PRODu systematicky plnit Pl n osamostatåov n¡ d¡tØte, u dØt¡ se zdravotn¡m znevìhodnØn¡m terapeutickì pl n bìt s m odpovØdnì za kvalitu a stupeå vzdØl n¡ pro sv…j budouc¡ §ivot Screening V DD je zý¡zena "Vrba", schr nka d…vØry. DØti zde mohou sdØlovat anonymnØ sv‚ dotazy, st¡§nosti. Dalç¡ mo§nost¡, jak vyj dýit pý n¡ a st¡§nost, je vyu§it¡ emailu ddstiznost@seznam.cz (adresa vyvØçena na pý¡stupn‚m m¡stØ). Pokud budou informace z va§n‚, budou pýijata veden¡m DD okam§it  opatýen¡ s formami dalç¡ho p…soben¡. DØti mohou vyj dýit sv‚ potýeby, pý n¡ Ÿi st¡§nosti tak‚ skrz sv‚ho z stupce rodinn‚ skupiny na Domovn¡m parlamentu. Pýi spoleŸnìch aktivit ch organizovanìch pro vçechny dØti je mo§n‚ zjistit spokojenost dØt¡ rozhovorem. Na konci çkoln¡ho roku metodik prevence vypracuje zÿpodklad… vychovatel… jednotlivìch rodinnìch skupin, z vØreŸnou hodnot¡c¡ zpr vu, kter  bude z kladem MPP na dalç¡ çkoln¡ rok. Vymezen¡ c¡lov‚ skupiny Strategie je zamØýena na vçechny dØti, kter‚ jsou v souŸasn‚ dobØ v p‚Ÿi DD. Kapacita je maxim lnØ 54 dØt¡ ve vØku 3 - 18let, po dohodØ a§ do ukonŸen¡ pý¡pravy na povol n¡. Vçechny dØti poch z¡ ze soci lnØ slabç¡ho a m lo podnØtn‚ho rodinn‚ho prostýed¡, mnoh‚ z nich maj¡ specifick‚ vìvojov‚ poruchy uŸen¡ a poruchy chov n¡, zdravotn¡ Ÿi psychick‚ handicapy. DØti s naý¡zenou £stavn¡ vìchovou byly svìm biologickìm rodiŸ…m odebr ny z r…znìch d…vod…, velmi Ÿasto z rodin, kde se rizikov‚ projevy chov n¡ vyskytovaly a vyskytuj¡. Mnoho dØt¡ m  posunut‚ vn¡m n¡ normality tØchto jev…. DØti v DD jsou vn¡mav‚ a do§aduj¡ se vçeho, Ÿeho mØly nedostatek. A to ne v§dy vhodnou formou. VØtçina dØt¡ pýiçla o dØtstv¡ t¡m, jak musela rychle dospØt a nauŸit se postarat sama o sebe. Maj¡ plno re lnìch i naivn¡ch sn…. Samy nevØd¡, jak se chovat a kìm bìt. Jsou vØkem sice dospØl‚, ale soci lnØ nevyzr l‚. Navr§enì zp…sob realizace Konkr‚tn¡ aktivity: ka§dodenn¡ komunikace vychovatel - d¡tØ ka§dodenn¡m zhodnocen¡m dne d vat d¡tØti zpØtnou vazbu na jeho chov n¡ na komunit ch sp¡çe pozitivnØ motivovat a podporovat dØti k aktivitØ rozv¡jet nad n¡ a talentu konkr‚tn¡ho d¡tØte v dan‚ oblasti organizovat pozn vac¡ vìlety do bl¡zk‚ho i vzd len‚ho okol¡ zajiçœovat letn¡ t bory o pr zdnin ch, z §itkov‚ pobyty vìtvarn‚, sportovn¡ a spoleŸensk‚ aktivity £Ÿastnit se soutا¡ a akc¡ poý danìch DD a mimo DD £Ÿastnit se z jmovìch krou§k… mimo DD brig dy pro zletil‚ d…slednØ a jednotnØ vìchovnØ p…sobit na RS ýeçen¡ n vrh… a probl‚m… na DØtsk‚m parlamentu, vyu§¡v n¡ "Vrby" kÿýeçen¡ st¡§nost¡ spolupracovat sÿpý telskìmi spolky Ÿi organizacemi (¬¬K, SDH, VVS) studovat odbornou literaturu, sledovat m‚dia zabìvaj¡c¡ se tematikou vyu§¡vat konzultac¡ k ýeçen¡ probl‚m… sÿtzv. vìchovnou komis¡ (metodikem prevence, psychologem, vedouc¡m vychovatelem, soci ln¡ pracovnic¡) ékoly pro metodika prevence: zajiçtØn¡ besedy, pýedn çky na aktu ln¡ t‚ma (Policie ¬R, PPP, ) zajiçtØn¡ proçkolen¡ pedagog… vÿr mci DVPP o zdravotn¡ zp…sobilosti vŸetnØ nepedagogickìch pracovn¡k… sledovat mo§nosti finanŸn¡ch pý¡spØvk… r…znìch organizac¡ (Tesco, ¬SOB Praha,) na zajiçtØn¡ akc¡ - program…: canisterapie pro mladç¡ dØti, z tاovì program, pýipravenì projekt J  + ty = jsme my sledovat trendy vÿoblasti prevence, £Ÿastnit se çkolen¡ - n sledn‚ konference Z vislost a jej¡ podoby II.; Prevence vÿkontextu £stavn¡ a ochrann‚ vìchovy zapojit se do projektu PPP vÿést¡ nad Orlic¡ - SpoleŸnØ ve çkole i po çkole üeçen¡ pozitivn¡ho zjiçtØn¡ zneu§¡v n¡ n vykovìch l tek Ÿi vìskyt nØkterìch dalç¡ch forem rizikov‚ho chov n¡ V pý¡padØ, kdy prevence v dan‚ oblasti bude ne£Ÿinn  a dØti se v DD nØjakìm zp…sobem dostanou ke zneu§¡v n¡ n vykovìch l tek Ÿi k dealerstv¡, pý¡padnØ se dopust¡ jinìch z va§nìch rizikovìch projev… chov n¡, bude pýistoupeno k n slednìm opatýen¡m: individu ln¡ pohovor s konkr‚tn¡m jedincem zabezpeŸen¡ kontaktu na odborn‚ho specialistu (SPC vÿUO), kterì bude n pomocen pýi ýeçen¡ konkr‚tn¡ho pý¡padu v pý¡padØ dealerstv¡ dØt¡ ozn men¡ vØci Policii ¬R nastane-li akutn¡ situace, kdy je d¡tØ DD prokazatelnØ ovlivnØno drogou, ýeditelka DD ihned kontaktuje pý¡sluçn‚ zdravotn¡ zaý¡zen¡, OSPOD a bude tak‚ informovat okresn¡ho metodika prevence u probl‚movìch jedinc… budou vychovatel‚ postupovat dle Vnitýn¡ho ý du DD v z va§nìch pý¡padech budeme £zce spolupracovat sÿDiagnostickìm £stavem vÿHradci Kr lov‚, Krizovìm centrem vÿést¡ nad Orlic¡ s informacemi zach zet velmi citlivØ, a pokud to nebude nutn‚ nebo v rozporu s Vnitýn¡m ý dem DD, nebudou se zveýejåovat. Z vØr S celìm MPP jsou pedagogiŸt¡ pracovn¡ci DD Doln¡ ¬ermn  sezn meni a je dostupnì na ka§d‚ rodinn‚ skupinØ vÿtiçtØn‚ formØ. Jednotliv‚ Ÿ sti programu budou metodikem prevence pr…bاnØ a dle potýeb vyhodnocov ny a v pý¡padØ nutnosti upravov ny a doplåov ny. Program prevence je ned¡lnou souŸ st¡ æVP. Jeho naplnØn¡ je pro vçechny pedagogy z vazn‚. VÿDoln¡ ¬ermn‚ 28. 8. 2017 Metodik prevence: Marta ævehlov  Veden¡ DD Program proti çikanov n¡ Tento Program proti çikanov n¡ je souŸ st¡ MMP DØtsk‚ho domova Doln¡ ¬ermn  pý¡spØvkov‚ organizace, pro çkoln¡ rok 2017 -2018. Na tvorbØ a realizaci programu se pod¡lej¡ vçichni pedagogiŸt¡ pracovn¡ci dØtsk‚ho domova Za realizaci a hodnocen¡ programu je odpovØdn  ýeditelka DD. C¡lem programu je vytvoýit v DD, resp. v ka§d‚ rodinn‚ skupinØ pohodov‚, klidn‚ a bezpeŸn‚ prostýed¡. D…le§it‚ je zamØýit se na vz jemn‚ vztahy mezi dØtmi a vŸasnØ rozpoznat projevy çikany mezi nimi. æikana je "opakovan‚ poni§ov n¡ nebo omezov n¡ jedince nebo skupiny jinìm jedincem nebo skupinou prostýednictv¡m agrese Ÿi manipulace", kter  se op¡r  pr vØ o vnØjç¡ znaky çikanov n¡. Nen¡ radno ji podceåovat, proto§e jej¡ n sledky nejsou patrn‚ nejen v rovinØ fyzick‚, ale zejm‚na psychick‚. O to smutnØjç¡ je skuteŸnost, §e se jedn  o velmi rozç¡ýenì probl‚m, kterì se vyskytuje prakticky ve vçech çkol ch nebo çkolskìch zaý¡zen¡ch. Na stranØ agresor… zde obvykle stoj¡ dØti velmi egoistick‚, kterìm dØl  radost, pokud vid¡ utrpen¡ druh‚ho ŸlovØka. ObØt¡ se ŸastØji st vaj¡ dØti, kter‚ se nØjak odliçuj¡ od pr…mØru. Charakteristickì vnØjç¡ rys çikany je d le:  z mØrnost jedn n¡ a nepomØr sil mezi agresorem a obØt¡ (zpravidla vlastn¡ fyzick  s¡la, poŸetn¡ pýevaha agresor…; psychick  pýevaha nad m‚nØ odolnìm jedincem) D…le§it‚ je rozpoznat probl‚m co nejdý¡ve a je tedy £kolem vychovatel…, aby vØdØli o mo§nìch projevech çikany. Kdy je tedy dobr‚ zbystýit pozornost?  N padn‚ je, pokud d¡tØ nehovoý¡ o § dnìch kamar dech ze çkoly, s kamar dy nechod¡ ven a vØtçinu Ÿasu se zdr§uje v domovØ.  ¬asto je na dØtech pozorovatelnì strach a £zkost, zejm‚na v dobØ, kdy maj¡ j¡t do çkoly. D¡tØ odkl d  odchod z domova, do çkoly se sna§¡ dostat co nejkratç¡ cestou.  VidØt m…§eme i r…zn‚ psychosomatick‚ pý¡znaky. D¡tØ nem  chuœ k j¡dlu, Ÿasto jej bol¡ hlava, m  vìkyvy n lad a Ÿastou nevolnost. Takt‚§ je podezýel‚ neklidn‚ span¡ prov zen‚ dØsivìmi sny.  M…§e se st t, §e pýesto§e d¡tØ chod¡ do çkoly se svaŸinou, hladov¡. StejnØ tak je mo§n‚, §e d¡tØ v s § d  o pen¡ze, ani§ by uvedlo d…vØryhodnì d…vod.  D¡tØ m…§e bìt apatick‚, nesoustýedØn‚, bez z jmu o uŸen¡. ¬asto odm¡t  sdØlit, co jej tr p¡. Krizovì pl n pro ýeçen¡ çikanov n¡ 1. üeçen¡ çikany v poŸ teŸn¡m st diu Jsou to situace, kter‚ DD zvl dne ýeçit vlastn¡mi silami. Mezi nØ patý¡, a v naçem DD se vyskytuj¡ zejm‚na:  h dky mezi dØtmi  drobn‚ fyzick‚ (postrkov n¡) a psychick‚ (nad vky, pomluvy) napad n¡  vylouŸen¡ d¡tØte z kolektivu Vzniklou situaci ýeç¡me tØmito metodami:  rozhovor s obØt¡ (popý. obØœmi), agresorem (popý. agresory) a svØdky o vznikl‚ situaci (co se stalo), v § dn‚m pý¡padØ nekonfrontovat je mezi sebou  dop tr n¡ se d…vodu vzniku nastal‚ ne§ douc¡ situace (proŸ se to stalo)  zajiçtØn¡ ochrany obØti (pokud nastane v¡ce pý¡pad… poŸ teŸn¡ çikany a obØt¡ je tentì§ § k/tat § § kynØ, v pý¡padØ naçeho DD se role obØti a agresora Ÿasto stý¡daj¡)  omluva agresora obØti 2. üeçen¡ çikany v pokroŸil‚m st diu Jsou to situace, kter‚ DD ji§ nezvl dne ýeçit vlastn¡mi silami a potýebuje pomoc odbornìch pracovn¡k… zvenŸ¡. N ç DD se zat¡m s projevy çikany v pokroŸil‚m st diu nesetkal. Mezi projevy çikany v pokroŸil‚m st diu patý¡:  vìbuch skupinov‚ho n sil¡ v…Ÿi obØti  kyberçikana  hrub‚ fyzick‚ (bit¡, loupe§, sexu ln¡ n sil¡) a psychick‚ napad n¡ (vyhro§ov n¡, zesmØçåov n¡) Nastalou situaci ýeç¡me tØmito metodami:  bezprostýedn¡ z chrana obØti (oçetýen¡, uklidnØn¡)  zajiçtØn¡ agresora a svØdk…  domluven¡ se s ostatn¡mi pedagogickìmi pracovn¡ky na postupu ýeçen¡  informovat rodiŸe obØti a agresora, pýi velmi z va§nìch prohýeçc¡ch ihned informovat Policii VÿDoln¡ ¬ermn‚ 28. 8. 2017 Metodik prevence: Marta ævehlov  Veden¡ DD: